The circumstances of migrant families raising children with disabilities in five European countries: Updating knowledge and pursuing new research - INSEI - Institut national supérieur de formation et de recherche pour l'éducation inclusive Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Alter: European Journal of Disability Research / Revue européenne de recherche sur le handicap Année : 2020

The circumstances of migrant families raising children with disabilities in five European countries: Updating knowledge and pursuing new research

La situation des familles migrantes ayant un enfant en situation de handicap dans cinq pays européens. Pour le renouvellement des connaissances et le développement de recherches

Résumé

In 2017, researchers from five European countries - France, Italy, Switzerland, Norway and Georgia – took part in a scientific workshop on the situation of migrant families raising a child with a disability in Europe. The present paper proposes a synthesis of the research results discussed during this workshop, and of the emergent questions. Outcomes show that the organisational separation of migration and disability services, observed in several of the five participant countries, contributes to making migrant children with disabilities invisible in statistics. Secondly, the organization of services creates inequalities for migrant parents of children with disabilities and for the children themselves. Third, collaboration between migrant families and disability practitioners in the field of health, school and social work implies specific challenges, yet both practitioners and families have developed strategies to overcome structural barriers. Thus, there is a need to consider this issue in an intersectional perspective to better understand the combined effects of disability and migration. Systematic comparative research at a European level has to be developed, including the fields of health, education and social work.
Des chercheurs originaires de France, Italie, Suisse, Norvège et Géorgie ont pris part en 2017 à un workshop sur la situation des familles migrantes ayant un enfant en situation de handicap. Cet article présente une synthèse des travaux présentés et discutés lors du workshop et des questions qui en ont émergé. D’une part, dans quatre des cinq pays considérés, une séparation organisationnelle des services spécifiques de soutien en matière de migration ou de handicap, contribue à rendre invisibles les enfants migrants en situation de handicap, y compris dans les statistiques. Cette organisation séparée crée des inégalités envers les enfants en situation de handicap et leurs parents. D’autre part, les familles migrantes et les professionnels des secteurs de la santé, de l'éducation et de l'intervention sociale font face à des défis spécifiques en termes de collaboration. Toutefois, aussi bien les professionnels que les familles mettent en place des stratégies pour dépasser ces barrières structurelles. Il est donc nécessaire de systématiser le développement de travaux dans une approche comparative européenne, en considérant les secteurs de la santé, de l'éducation et de l'intervention sociale.
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Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

hal-03028732 , version 1 (24-03-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03028732 , version 1

Citer

Geneviève Piérart, Mélissa Arneton, Alida Gulfi, Elena Albertini-Früh, Hilde Lidén, et al.. The circumstances of migrant families raising children with disabilities in five European countries: Updating knowledge and pursuing new research. Alter: European Journal of Disability Research / Revue européenne de recherche sur le handicap, 2020, 14 (4), pp.286-298. ⟨hal-03028732⟩
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