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Accessibility, labelization and tourism

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Résumé

Since the 60’s, the principle of accessibility appears in most of the social policy, especially in developed countries, following the conceptual evolution of handicap. In Europe, the partial agreement of the Council of Europe in 1959 revised in 1996 is a first step. The second step is the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006) which, in a socio environmental way, affirms the importance of accessibility to concretized civil rights, social integration and autonomy of persons with disabilities. But how accessibility is taking place in most of the countries ? What are the cultural markers and convergence zones? Using the socio historical methodology, we propose to describe and analyze the legislative context, the structural organization and the different tools (label, guidelines, training programs, etc) used to improve accessibility for touristic activities. The final goal is the description and analysis of accessibility as a plural and cultural concept, but also as an operational principle for social participation, part of inclusive policies. This research highlights the evolution of the public concerned by the touristic offer which now included people with disabilities but also eldery people or foreign tourists and pregnancy. It also shows the transformation of the concept of accessibility which goes over to unique activities and includes a set of accessible resources and equipments necessarily connected. It underlines accessibility as a dynamic process that definite environment like totaly, partially or not accessible, in a global perception according to the mobilization of human, technological and architectures conditions
Depuis les années 60, le principe de l’accessibilité est omniprésent dans la plupart politiques sociales, mais particulièrement dans les pays développés depuis l’évolution conceptuelle récente du handicap. En Europe, l’accord partiel de 1959 du Conseil européen, révisé en 1996, constitue la première étape franchie. Par la suite, la Convention sur les droits des personnes vivant avec un handicap (2006) permit de souligner, d’un point de vue socio-environnemental, l’importance de l’accessibilité pour promouvoir le respect des droits civils, de l’intégration sociale et de l’autonomie des personnes vivant avec un handicap. Que font la plupart des pays pour favoriser une meilleure accessibilité ? Quels sont les indicateurs culturels et les zones de convergences ? En appliquant une méthodologie socio-historique, nous proposons de décrire et d’analyser le contexte législatif, la structure organisationnelle et les outils (identification, règlementation, programmes de formation, …) qui favorisent une meilleure accessibilité aux activités touristiques. L’objectif final est de décrire et d’analyser le principe de l’accessibilité comme concept diversifié et culturel, mais aussi comme principe opérationnel de participation sociale et intégré aux politiques inclusives. Cette recherche souligne l’évolution des exigences des consommateurs et du marché touristique qui doit désormais tenir compte non seulement des personnes vivant avec un handicap, mais aussi des besoins des personnes âgées, des touristes étrangers et des femmes enceintes. Il sera de plus question de la transformation du concept de l’accessibilité dans les activités spéciales et nous vous communiquerons une liste de ressources en accessibilité et aussi des équipements nécessaires. L’accessibilité est un processus dynamique qui catégorise l’environnement en trois aspects précis, complètement accessible, partiellement accessible ou inaccessible, selon la perception universelle et l’amélioration des conditions humaines, technologiques et architecturales.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02119771 , version 1 (04-05-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02119771 , version 1

Citer

Frédéric Reichhart. Accessibility, labelization and tourism. sommet mondial Destination for all, Oct 2014, Montréal, Canada. ⟨hal-02119771⟩
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